Remont mostów jest dofinansowany z budżetu województwa kwotą prawie 3,5 mln zł. 500 tys. zł wynosi dofinansowanie z Lasów Państwowych.
– Cieszymy się z tego, że od kilku lat w Bieszczady przyjeżdża coraz więcej turystów. Tu wielkiego przemysłu nie będzie, dlatego trzeba stawiać na przemysł turystyczny, który należy rozwijać. To szansa dla gmin i miejsca pracy. My zmieniamy Bieszczady. Nie mówimy o tym wiele, ale robimy – podkreśla wicemarszałek Piotr Pilch wskazując na potrzebę rozwoju sieci dróg, bez czego nie może być mowy o rozwoju turystyki w Bieszczadach.
Cztery mosty do remontu
Do remontu zostały zakwalifikowane 4 obiekty mostowe. Pierwszy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 897 w miejscowości Moszczaniec w gminie Jaśliska w powiecie krośnieńskim. Drugi, na tej samej drodze, ale w Wisłoku Wielkim w gminie Komańcza w powiecie sanockim. Trzeci, również na dw nr 897, w Kalnicy w gminie Cisna w powiecie leskim, a czwarty w ciągu drogi wojewódzkiej nr 893 w miejscowości Jabłonki w gminie Baligród, także w powiecie leskim.
Wymienione wyżej mosty zostały wytypowane do remontu ze względu na pogarszający się stan techniczny, ograniczenie nośności do 15 ton oraz wygrodzenie skrajni do jednego pasa ruchu.
Zadanie ma być wykonane do listopada 2023 roku i będzie realizowane w systemie „zaprojektuj-wykonaj”.
Podpisanie umowy odbyło się w piątek w Cisnej. Ze strony zarządu województwa podkarpackiego dokumenty parafował wicemarszałek Piotr Pilch, a ze strony RDLP w Krośnie jej dyrektor Marek Marecki oraz nadleśniczowie poszczególnych nadleśnictw. Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich reprezentował dyrektor Piotr Miąso, a Urząd Wojewódzki w Rzeszowie Krzysztof Sopel.
W uroczystości wzięli udział samorządowcy z gmin Komańcza, Baligród, Cisna i Jaśliska oraz powiatu sanockiego. Uczestniczył w niej również poseł Piotr Uruski.
Krzysztof Sopel wskazał na znaczenie remontów w ciągu dróg wojewódzkich 897 i 893, który w obliczu wojny na Ukrainie zyska na znaczeniu ze względu na plany utworzenia nowych przejść granicznych.
Przywracana jest mostom pierwotna nośność
Dyr. Marek Marecki przypomniał efekty współpracy, którą w 2016 r. nawiązały LP i PZDW. Zmodernizowano w tym czasie aż 35 mostów. Teraz do tej listy dołączyły 4 obiekty. Będą one służyć nie tylko LP, ale również mieszkańcom, turystom i przedsiębiorcom. Do tego trzeba dodać wsparcie w kwocie 15 mln zł z funduszu leśnego na remonty dróg i sumy wyasygnowane przez poszczególne nadleśnictwa, co daje niebagatelne kwoty.
– W ciągu 8 lat 10% naszych obiektów mostowych zostało wyremontowanych – podkreśla dyr. Piotr Miąso. – To bardzo dużo. Skupiamy się na mostach z prostej przyczyny. Trudno sobie wyobrazić, by droga, która nawet jeśli jest w złym stanie technicznym uległa zawaleniu się, natomiast jeśli stan techniczny mostu będzie powodował, że zostanie on niedopuszczony do ruchu, to straty dla gospodarki będą olbrzymie. Poprzez remonty przywracamy mostom ich pierwotną nośność, którą posiadały na początku, gdy były budowane, tak by z całą odpowiedzialnością zdjąć znaki ograniczające tonaż.
Nie oddamy lasów!
Podpisanie umowy stało się okazją do dyskusji o roli Lasów Państwowych w naszym kraju. Poseł Uruski wskazał na ten fakt jako przykład roli LP nie tylko w prowadzeniu gospodarki leśnej, ale również w wsparciu gospodarki Polski.
– Jest to dobry moment, by poinformować, że rozpoczynamy akcję obrony lasów, gdyż są zakusy, by zarząd nad polskimi lasami był sprawowany z Brukseli. My się na to nie godzimy. Chcemy, by lasy były polskie – stwierdził poseł dziękując leśnikom za gospodarowanie tym dobrem narodowym.
– Nie oddamy lasów. Już żeśmy ich kiedyś bronili, bo były konkretne plany ich prywatyzacji – dodał wicemarszałek Pilch.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?